Magyar tudományos akadémia

Debreceni területi bizottsága

TEHETSÉG – ZENE – OLVASÁS

Helyszín: DAB székház, Debrecen


Konferencia
TEHETSÉG – ZENE – OLVASÁS


Időpont:
2015. április 11. (szombat) 9:30–17:00


Helyszín:
DAB székház
(4032 Debrecen, Thomas Mann u 49.)


Szervezők:
Magyar Olvasástársaság
Debreceni Egyetem Humántudományok Doktori Iskola
Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet



 „Kis nemzetek egyetlen esélye a minőség!” – írta Klebelsberg csaknem egy évszázada, s meg-állapításának igazsága, aktualitása ma talán erősebb, mint valaha. Hogyan bánunk meglévő tehetségeinkkel, ha a PISA 2012-es jelentése szerint a legjobban teljesítők aránya is romlott 2009 és 2012 között? Időben felismerjük, megfelelően támogatjuk a kivételes teljesítménye-ket felmutató diákjainkat, gyerekeinket, unokáinkat? Kapnak-e elegendő figyelmet, bátorí-tást, reményt, önbizalmat, motivációs bázist a még jobb eredmények eléréséhez? Tudunk-e a Pygmalion-effektus működéséről? Ismerjük-e, alkalmazzuk-e az jobb és bal agyféltekék összekapcsolódását, együttműködését segítő, a művészi (ének, zene, rajzolás, festés, test-mozgás), valamint a racionális, verbális funkciók egymásra hatásának, a kölcsönös serkentést eredményező akciók, módszerek sokféleségét? Kikerülhetetlen feladatot jelent ebben a kérdéskörben, ha a hagyományos tehetség (átlag feletti, kiemelkedő teljesítmény) fogalmát kiegészítve figyelmet fordítunk az átlagosnál alacsonyabban iskolázott, hátrányos helyzetű, (mások mellett, bizonyos roma/cigány), szülők gyengébben teljesítő gyerekeire és bennük is meg kívánjuk látni a bizonyára meglévő, jól fejleszthető egyedi adottságot, tehetséget.
A fenti kérdéskörök megvitatására kerül sor konferenciánkon, amely a kutatás és a gyakorlat termékeny párbeszédét helyezi a középpontba. A nyitó plenáris előadói: Balogh László: A tehetséggondozás kritikus pontjai, Hámori József: A zene szerepe a személyiség fejlesztésében, Bagdy Emőke: A tehetség kibontakozása /egy kutatás üzenetei/ Fülöp Márta: Fenyegetés vagy kihívás: a kiemelkedő teljesítmény pszichológiája, Duffek Mihály: A megfog-hatatlan megfogható, P. Stébel Ildikó: Kodály és Debrecen. A délután jelentős részét négy párhuzamosan működő szekcióban a jó, a kiemelten fontos gyakorlati (iskolai, könyvtári) példák bemutatásával, megvitatásával töltjük. Ide várjuk a téma iránt érdeklődő, illetve ezzel intenzíven foglalkozó kutatókat, pedagógusokat és könyvtárosokat, valamint a sajtó képviselőit. Összesen 40 rövid előadás hangzik el (többnyire 15-15 perces időkeretben), ahol a tehetség felismerése, hatékony gondozása, a zenei készségek, a szövegértés fejlesztése, a hagyományos és digitális olvasás hasonló és eltérő jegyeinek számbavétele, arányuk változási tendenciái mellett rendkívül széles kaput nyitunk az összefüggések, az aktuális problémák megközelítésére, megvilágítására. (A biblioterápiától az énekelt verseken át a testnevelésig, a digitális eszközök használatáig. Az USA-tól, Szombathelyen, Pécsen, Kaposváron, Kecskeméten, Makón, Budapesten, Kassán, Beregszászon, Kolozsváron, Marosvásárhelyen, Sepsiszentgyörgyön, Nagyváradon át Debrecenig és legszűkebb vidékéig.)
Az érdeklődők alaposan tájékozódhatnak a teljes program részleteiről, az előadások rövid összefoglalóját is olvashatják a Magyar Olvasástársaság honlapján www.hunra.hu


A szekciók munkájáról röviden
Az 1. szekció vezetője dr. Szinger Veronika (szinger.veronika@tfk.kefo.hu) egyetemi oktató, ahol az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársai mellett főként az óvodáskor szakértői gazdagítják ilyen irányú ismereteinket.
1.1 Krajcsovicz Ágnes: (OFI) A tehetségfejlesztéssel foglalkozó szaktanácsadás
1.2 Szentgáli Márta: (OFI) Az iskolai könyvtári szaktanácsadás legfrissebb tapasztalatai
1.3 Pásztor Csörgei Andrea: (OFI) A kortárs gyerekirodalom a pedagógus-továbbképzésben
1.4 Béres Judit – Villányi Rózsa (Pécs): Olvasásra nevelés óvodáskor előtt és óvodáskorban – ismeretterjesztés szülőknek
1.5 Hegedűsné Tóth Zsuzsanna (ELTE TOK): Kreatív kisgyermeknevelők és óvodapedagógusok a kreatív gyermekekért
1.6 Karakasné Kőszegi Katalin (Bp. FSZEK): Zenei motivációk az óvodások könyvtári foglakozásain
1.7 Vavrek Szilvia (Debrecen): „Apró ujjacskák” tehetséggondozó műhely az óvodában
1.8 Dr. Szinger Veronika (Kecskemét): „Olvass gyermekeidnek, gyermekeiddel, gyermekeidért!”

A 2. szekció munkáját Péterfi Rita (Peterfi.Rita@gmail.com) a Pest Megyei Könyvtár helyettes igazgatója irányítja, ahol döntően az alsó tagozatos korosztály fejlesztési módszerei állnak majd középpontban, de egyebek mellett a nemzetközi összehasonlító kutatásokból fakadó következtetések ugyancsak terítékre kerülnek majd.
2.1 Kutnyánszky Nikoletta (Pécs): Zenei nevelés könyvtári környezetben
2.2 Nyirő Gizella (Pécs): Mesén innen – mesén túl: Olvasóvá és könyvtárhasználóvá nevelés a mesék világán keresztül első osztályban
2.3 Oszoli Dénesné (Pécs): Olvasóvá nevelés a gardneri intelligenciákra alapozva
2.4 Hollanda Andrea – Balázs Orsolya (Sepsiszentgyörgy): Csodalámpa olvasóklub: olvasás-népszerűsítés – irodalom – játék – művészet
2.5 Péterfi Rita: „Szülői értekezlet" az olvasásról
Egyéb témák
2.6 Sándor Csilla (Bp.): A nemzetközi könyvajándék nap
2.7 Surján Noémi (Makó): Ötletgazdag zeneoktatás
2.8 Ostorics László (OFI): A magyar tanulók teljesítményének változásai a nemzetközi mérések tükrében

A 3. szekció vezetője dr. Pusztai Gabriella (Gabriella.Pusztai@gmail.com), a Debreceni Egyetem professzora. Ebben a teremben a középiskolások körében kipróbált, hatékonynak bizonyult, komplex fejlesztő módszerek bemutatása és megvitatása zajlik.
3.1 Dinnyés József: Énekelt versek
3.2 Borosné Jakab Edit: (Bp. Szent István Gimn.) Komplexitás a tehetségfejlesztés módszertani alapja
3.3 Kluka Hajnalka – Kónya István – Peternainé Juhász Zsuzsa: (Középiskolai tanárok, Debreceni Ady E. Gimn.) Olvass többet, határtalanul-magyarul! Olvasásfejlesztés hagyományos és digitális eszközökkel
3.4 Pletl Rita: (Marosvásárhely) Az erdélyi magyar diákok olvasási és szövegértési képességé-nek színvonala
3.5 Orbán Sándor (Bp. Neumann J. Számítástechnikai SZKI): Tehetségfelismerés, tehetség-gondozás – sport, kutatás, művészet
3.6 Sóron Ildikó – Tegzes Tünde: (Bp.) „Benned a Cél és Nálad a Kulcs”
3.7 Hock Zsuzsanna (Bp.): Olvasókörtől az olvasás szeretetéig (Egy 145 éves, középiskola ha-gyományainak megújulása a 21. században)
3.8 Pallósiné Dr. Toldi Márta: (Szombathely) „Nem akarok nagyobb kocka lenni”
3.9 Dr. Gombos Péter (Kaposvár): A tehetséges olvasók és az irodalom

A 4. szekció „A tehetséggondozás a pedagógus- és könyvtárosképzésben” tematikához köthető előadásokat fogja össze. A vita koordinálója a Debreceni Egyetem Tanárképzési Központjának vezetője Maticsák Sándor (maticsak.sandor@arts.unideb.hu)
4.1 Dani Erzsébet – Király Magdolna (DE, Könyvtárinformatika Tanszék) Elektronikus irodalom és olvasás
4.2 Gordon Győri János (ELTE PPK): A zenei tehetség kibontakoztatása – az önmenedzselés képességének fejlesztése
4.3 Polyák Zsuzsanna (LFZE Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézete Könyvtár) Közös zenélés és munkaerőpiaci kompetenciák
4.4 Lupkovicsné dr. Major Edit: Zenei könyvtári ismeretek elsajátítása informatikus könyvtáros BA alapszakon a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen
4.5 Barátné Hajdú Ágnes – Bodáné Köntös Nelli (ELTE): Tehetséggondozás az egyetemi könyvtárosképzésben
4.6 Gurka-Balla Ilona (Kolozsvári BBTE Egyetemi Könyvtár) Biblioterápia az iskolában és a könyvtárban – új trend a kolozsvári könyvtárosképzésben
4.7 Oláh Anna (Bp. Ferencvárosi Önkormányzat) Cigány gyerekek a betűk országának útvesz-tőiben
4.8 Dr. Móré Mariann (DE Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar) Képzési kihívások a gyógypedagógia területén
4.9 Felvégi Emese – Kathryn I. Matthew (USA, University of Houston): Kulturális tőke, technológiai tőke, tehetséggondozás a Neumann- és internet-galaxisban

Kapcsolat:
Dr. Móré Mariann
E-mail: morem@ped.unideb.hu
Tel.: 06 30 56 57 958

Dr. Gombos Péter
E-mail: Gombos.Peter@ke.hu
Tel.: 06-30-939-2276

Dr. Nagy Attila
E-mail: dnattila42@gmail.com
Tel.: 06-20-487-1666