A filozófiai és pedagógiai kultúra mai dilemmái
Dr. Karikó Sándor főiskolai tanár: A filozófiai és pedagógiai kultúra mai dilemmái című tudományos előadása
Az előadás rövid ismertetője:
„Hol kezdődik az autonómia pedagógiában?
Szép Szópedagógia autonómia Nemzeti Alaptanterv
Maga az oktatási szisztéma, mechanizmus valójában leszoktatja az iskolaigazgatót, a tanárt, a diákot az autonómiáról, mert úgy fél az önálló véleményalkotástól, az önállósulási törekvésekről, mint az ördög a tömjénfüsttől.
„A nevelés nem áru, amit szállítunk, hanem olyan, amit életre keltünk, s amelyet mindenkinek önmagának kell megtalálnia.” (Karl Jaspers)
Az autonómia a közéleti és politikai csatározások izgalmas témája, sokféle szaktudomány és művészet foglalkozik vele, érdeklődik iránta a média, a filozófia, az egyházi és civil szervezetek jó része. Viszont számomra érthetetlen és elfogadhatatlan, hogy a pedagógia (elméletileg és gyakorlatilag egyaránt) mellőzi vagy legalábbis mostohán kezeli az autonómia vizsgálatát. Többnyire hallgat erről a problémáról vagy úgy tesz, mintha semmiféle feladata és jelentősége számára nem lenne. Jellemző például, hogy az új NAT (sem az Alapvetésben, sem a Kulcskompetenciák című fejezetében) meg sem említi ezt a fogalmat. Nem kevés tapasztalat szól arról, hogy maga az oktatási szisztéma, mechanizmus valójában leszoktatja az iskolaigazgatót, a tanárt, a diákot az autonómiáról, mert…” (Népszava 2021. október 16. Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?)
https://nepszava.hu/3135202_hol-kezdodik-az-autonomia-a-pedagogiaban
szervezi: Közéleti Kávéház
kapcsolattartó: Dr. Hekáné Dr. Szondi Ildikó – e-mail: szondiildi@gmail.com